Školní evaluace

Níže uvádím nejvýznamnější realizované aktivity v oblasti školní evaluace.

Zkušenost a postupy z těchto větších evaluačních projektů uplatňuji v Restorativní škole,
zejm. v programu Komunikační pohotovost.

Evaluace kultury školy

Od roku 2023 pracuji jako garant evaluací v programu EDU pro regiony  podporovaného Nadačním fondem Škoda Auto a realizovaného AISIS, z.ú.

V projektu jsme vyvinuli originální metodologii evaluace kultury školních organizací. Do evaluace jsou zapojeni interní pracovníci školy, kteří jsou odpovědni za zajištění rozsáhlé evidence pro jednotlivé oblasti evaluace (Školní klima, Výuka, Spolupráce učitelů, Vedení školy).

V průběhu evaluace dochází k systematickému dialogu mezi vedoucími pracovníky školy a evaluačním týmem. Výstupy z evaluace slouží jako vodítko pro identifikaci cílů v projektu podporovaném Nadačním fondem.  Do hloubkové  evaluace je dosud zapojeno 40+ škol a její výstupy slouží jako podklad pro rozhodování Nadačního fondu Škoda Auto o podpoře vzdělávání.

Evaluace programu Školní mediace

Pro Úřad vlády ČR (od r. 2015) a následně pro Restorativní škola, z.s. (od r. 2019) se věnuji evaluaci programu Školní mediace. Věnoval jsem se průběhu implementace účinku metody na 5 pilotních školách a v současnosti garantuji evaluační postupy programu pod Restorativní školou, z.s. 

Při šetření jsme využívali skupinové i indiciduální polostrukturované rozhovory se všemi školními aktéry a účastníky vzdělávání, fokusní skupiny, dotazníková šetření a participační pozorování.

Evaluace demokratické kultury školy

Pro Centrum občanského vzdělávání, tehdy pracoviště Fakulty humanitních studií UK,  jsem v letech 2020-2021 zpracovával postup evaluace demokratické kultury školy.

Design byl postaven na soustavě polostrukturovaných rozhovorů v malých skupinách se zástupci všech vnitro-školních aktérů - vedení, učitelů, dětí i jejich rodičů. Vedl jsem přípravu a implementační setkání týmu průvodců evaluací, kteří na školách pracovali, a sám jsem evaluační cyklus využil na několika školách.

V pilotním ověřování bylo do evaluace zapojeno 8 škol. Postupy vytvořené v rámci evaluačního designu položily konceptuální základ pro program Rovnýma slovama, který pokračuje pod Centrum občanského vzdělávání, z.s. 

Q-analýza souladu postojů rodičů a pracovníků školy

Q-třídění je klasická evaluační metoda pro kvalitativní šetření postojů.

Aplikace na rodiče žáků vznikla pod mým vedením v roce 2014 v rámci projektu „Leknín“. Byla testována na vzorku cca 300 rodičů.

Mezi sledovaná témata patří Postavení rodiče ve škole – Postavení učitele - Vztahy mezi dětmi a pravidla, kterými se řídí - Odpovědnost dítěte za své učení - Svoboda vs Řízení učení – Seberealizace rodiče – Soulad hodnot rodiny a školy – Obsah vzdělávání – Školní hodnocení – Formy a metody práce s dětmi - Životospráva.

Evaluační matici využil program NF Eduzměna při šetření zvaném Typologie rodičů.

Celý evaluační postup (příp. modifikovaný dle specifik školy) slouží některým soukromým školám pro "nábor rodičů" a hodnotový dialog učitelů. Umožňuje odladit očekávání a najít oblasti shody pro dlouhodobou spolupráci.

Mimo uvedené dlouhodobé iniciativy jsem realizoval několik větších zakázek pro zřizovatele (např.Praha 18), NNO (např. Člověk v tísni) nebo školy (např. ZŠ Kunratice).